اللهم لا علم لنا الا ما علمتنا
صيانه السى دى روم خطوة بخطوة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان شاء الله سوف نتكلم عن صيانه السى دى روم من الالف الى الياء ان اشاء الله ولكن قبل الخوض فى صيانه السى دى روم يلزم ان يكون معنا العدد التالية:
1-مجموعه من المفكات المختلفة
2-كاوية لحام
3-مجموعه من الجفتات (ملقاط)
4-جهاز هوت اير
5-جهاز افو ميتر دجيتل وانلوج
صوره لبعض الجفتات والمفكات
بعد ان انتهينا من معرفه ادوات الصيانه سندخل ان شاء الله مباشرتا فى عمليه الصيانه
بعد ان انتهينا من معرفه ادوات الصيانه سنحاول ان نتعرف على اكثر العيب انتشارا فى السى دى روم
اخوانى اعزكم الله انا لست بمحترف ولكنى مثلى مثلكم فان كان يوجد خطاء فنى فمنى ومن الشيطان وان كان من صواب فبضل الله
اشهر العيوب
اولا:اعطال متعلقه بالبرده واعطال متعلقه بالمديا
البرده اشهر اعطلها
1-ان السى دى روم تعمل عدسته ولكن لا تقوم الاسطوانه بعمليه اللف
2-ان المتور يعمل جيدا ولكن لا تعمل العدسه
3- يوجد بور بالسى دى روم ولكنه بمفهوم الصيانه مهنج بمعنى الليد الامامى ينير بطريقه عشوائيه ومثلا لا يستقبل اى امر
4- البرده لا تعمل بور
1-السى دى روم يقراء بصوره جيده ولكن لا يعرف على الجهاز
سنتكلم عن هذه العيوب تفصيليا ولكن يجب ان نتعرف اولا عن كيفيه فك السى دى روم
نقوم بفك الأربع مسامير
ثم نقوم برفع غطاء السى دى من الخلف
بعد ذلك نقوم باخراج باب السى دى يدويا ان كانت البرده لا يوجد بها بور او يوجد سبب يمنع من فتح الباب عن طريق السى دى
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] 01/06/06.jpg
بعد ذلك يصبح لدينا مديا وبرده سهل التعامل معها فى تشخصيص وتصلح العيب
بعد ان انتهينا بفضل الله من طريقه فك السى دى ان شاء الله سندخل مباشرة فى شرح الاعطال
أشهر العيوب
اولا:أعطال متعلقة بالبوردة واعطال متعلقة بالميديا
أشهر أعطال البوردة:
1-ان السى دى روم تعمل عدسته ولكن لا تقوم الاسطوانه بعمليه اللف
2-ان المتور يعمل جيدا ولكن لا تعمل العدسه
3- يوجد بور بالسى دى روم ولكنه بمفهوم الصيانه مهنج بمعنى الليد الامامى ينير بطريقه عشوائيه ومثلا لا يستقبل اى امر
4- البرده لا تعمل بور
السى دى روم يقراء بصوره جيدا ولكن لا يعرف على الجهاز
العطل رقم واحد وهو من اشهر اعطال السى دى تعمل العدسه بصوره طبيعيه ولكن لا تقوم الاسطوانه بعمليه اللف
فى هذه الصوره موضح امامنا ايسهان
يعتبر هذان الايسهان من اهم ايسهات برده السى دى روم
لان احدهما مسئول عن العدسه وخروج الليزر منها والاخر مسئول عن حركه المواتير داخل السى دى ولا يوجد سى دى روم يخلو من هذين الايسين الا نادرا
اذا كانت المشكله مثلا ان العدسه تقراء جيدا وتخرج ليزر ولا يقوم الاسطوانه باى حركه فنقوم بتغير الاى سى رقم واحد ويجب مراعاه الارقام فى معظم الاحيان عند تلف هذا الايسى يرتفع درجه حرارته
العيب الثانى الاسطوانه تدور بشكل طبيعى ولكن العدسه لا تخرج ليزر او لا تشعر باى حركه
احتمال هذا العيب ثلاث اشياء
وهما بالترتيب الشيلد او الكبل الذى يكون موصل من العدسه الى البرده يكون به مشكله او لين مقطوع مما يودى الى عدم ذهاب اى امر للعدسه كما موضح فى هذا الكبل
طب احد الاخوه يقولى ازاى اتاكد ان الكبل هو اللى فيه المشكله بسيطه نظبط الافو ميتر على وضع الجرس ونقيس لين لين او بمجرد النظر الى الكبل ممكن تكون اطرافه بظيت زى الكبل ده
طيب ايه هوه الاحتمال التانى
الاحتمال الثانى وهو عدسه السى دى
وفى هذا الاحتمال قسمان
الاول ان تكون العدسه تالفه تماما
الثانى العدسه ضعيفه او تحتاج الى تنظيف وسوف نشرحها ان شاء الله عند الانتقال الى مرحله المديا
الاحتمال الثالث
وهو الاى سى الذى سبق وقمنا بشرحه المسئول عن العدسه وهو ايضا فى معظم الاحيان عندم يحدث به عطل ترتفع درجه حرارته
طيب احد الاخوه يطرح سؤال ازاى نعرف اذا كان الاى سى ده بتاع العدسه ولا ده بتاع المواتير
ابسط مما تتخيل ان اشاء الله
اشغل وقتك بذكر الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
نعرف منين بقا بص فى طريقه سهله اوى بص على مخارج الايسى هتلاقى انه واحد بعض رجوله متوصله على سوكت العدسه وهتلاقى واحد متوصله بعض رجوله على سوكت المتور بتاع الاسطوانه
ومثلا فى هذه البرده الاى سى رقم واحد بتاع المتور
واتنين بتاع العدسه هتقولى برده هعرف منين ان ده سوكت المتور والتانى بتاع العدسه بص وانت بتخلع الكبلات هتلاقى كبل واصل بمتور اللى بيحرك الاسطوانه والتانى متوصل بالعدسه اللى هوه اسمه الشيلد اللى حطينا صورته قبل كده
فى شلد اهو خارج من العدسه والتانى خارج من المتور
طيب كده خلصنا اول عطلين نخش على العطل رقم ثلاثه البرده بتهنج بور
بتتلخص هذه المشكله فى ان المكسفات تحتاج الى تفريغ او التغير وهذا عن طريق تلميس طرفين المكسف ببعض عن طريق الجفت طبعا وانت فاصل عنه البور
طيب لو مش منه تبقا من ايه ممكن تكون من البروسيسور بتاع برده السى دى وفى هذه الحاله استعمل البرده دى قطع غيار لانه من الصعب جدا تغيره وهى عمليه غير مجزيه طب نعرف منين ان البروسيسور بايظ هتلقيه لاما شايط لا بيسخن جامد تالت احتمال يكون عيب الدايود وفى هذه الحاله من اشهر عيوبه لما توصل السى دى على الجهاز الجهاز ميرضاش يفتح بور
دايود
4- مكثفات وسليكونات ومقومات ومكثفات مطبوعه
5- بروسيسور
طيب ان شاء الله نخش على العيب الرابع واللى هوه البرده قاطعه بوره
هناك ثلاث احتمالات اما احدى الترنستورات
وطريقه قيسها سهله جدا لو افو انلوج تظبط الافو على وضع الموقومه 10* مثلا وتضع المجس الاحمر على القاعده والمجس الاسود تقيس بيه على الترفين واحد هيدى مقاومه عليه والاخر يعطى مقومه ضعيفه او معدومه فى هذه الحاله الترنسيستور سليم او عن طريق الجرس وتشوف فيه شورط على اطراف الترنسيتور ولا لا
الاحتمال التانى يكون الدايود وشرحناه مسبقا
الاحتمال الثالث هذا الاى سى الموضح بالصوره
اذا كانت توجد مشكله بهذا الايسى فى معظم الاحيان بيقا شكله مفرقع وفى هذه الحاله لا تستخدم البرده لان هذا الايسى مسئول عن توزيع البور الى البرده فان حدث به شى تحرق اشياء اخرى فى البرده مثل البروسيسور
ينقصنا تقريبا اخر عيب فى البرده وهو عيب ان السى دى يعمل جيدا ولكن لا يقراء على الجهاز بمعنى لو حطينا اسطوانه اديو السى دى يقراء جيدا ولكن عند وضعه على الجهاز لا يقراء على شاشاه البيوس هذا العيب سببه ان شاء الله محدود فى ان مجموعه مقومات صغير الحجم من النوع المطبوع على البرده هتلقيها قبل سوكت الداتا
عباره عن مقومات شبكيه ومقومات عديه يتم قيسها عن طريق الافو واللى بايظ بنغيرها
يبقا عده عيوب بسيطه مثل سوكت الاديو بيشغل طرف واحد من السماعات ده عيب سوكت وبنغيره
بكره الصوت بتعلق برده نغيرها
ان شاء الله كده نتعبر خلصنا معظم عيوب برده السى دى ويبقا عيوب المديا
اعتذر اخوانى مسبقا عن اى خطاء فى الكتابه ونسائلكم الدعاء بظهر الغيب
والله اعلى واعلم
منقوووووووووول